30 juni - Insidan ger utsidan dess glans

INLÄGGET PUBLICERADES DEN 2009-06-30, KLOCKAN 15:25:52.

Att skriva om utseende kan vara lite känsligt, jag tror att nästan alla har tankar om sitt utseende. Förhoppningsvis bra sådana men alltför ofta negativa. Jag kan inte sticka under stol med att jag själv tycker att jag är ful ibland. Men likväl som att jag har de dagarna så har jag också dagar då jag känner mig snyggast i hela världen. Jag använde länge mitt utseende som en ursäkt. "Jag har inga vänner för jag är tjock", "Jag kan inget för jag är ful" osv... Tills jag förstod att saker och ting inte sitter i utseendet, det sitter på insidan. Vi är alla unika och precis som överviktiga människor kan ha dålig självkänsla så kan även smala ha det. Vi har alla problem och saker som tynger oss, samtidigt som vi har saker som gör oss glada och som får oss att skratta.
"Folk är upptagna med sig själva för att bry sig om andra hela tiden."



Det är väldigt lätt att peka ut någon som man anser är mindre snygg på stan. Antagligen har du tänkt tanken någon gång "Fy vilka kläder? Har hon inga speglar?!" eller "Hon är verkligen för stor/smal". Det är så lätt att slinka igenom en tanke om anda personer, lika lätt är det för andra personer att tänka så om dig och visst, tankar som inte lämnar dig gör ju ingen större fara men tänk själv hur personer som mår dåligt uppfattar sig själva. Har väl karusellen med elaka ord börjat är det svårt att få stopp på den. Är det inte från andra så är det från en själv till sig själv. Men, tänk som så här: "Folk är upptagna med sig själva för att bry sig om andra hela tiden." Lika snabbt som den taskiga kommentaren om någons utseende dyker upp, lika fort kommer tanken på vad du ska ha på dig på fredag.
 
Jag ska inte skriva och säga att vi alla ska älska varandra, men vi måste älska oss själva. Komma tillfreds med den kroppen vi har, antingen stor/mellan/liten. Hur dumt är det inte att tänka hemska tankar om ens fula kropp när ens pojkvän sitter bredvid och säger att man är vacker? Var glad över den kroppen du har! Det finns människor som har varit med i olyckor och inte kan gå, så finns det de som är fullt friska och hatar sina tjocka armar... Även om du inte själv tror det så kan det finnas andra människor som skulle vilja ha något som du har, kanske ditt långa hår eller dina vackra ögon. Slutligen, den tysta tjejen i klassen kanske är riktigt rolig och den stora killen som är dum mot alla vill egentligen bara sjunga i ett rockband. Du kan inte veta allt om människor genom deras yttre precis som ditt yttre inte säger allt om din insida.

DAGENS UTMANING
Vara nöjd över det du har. Titta dig själv i spegeln och se din utsida men även din insida. Vad gör dig speciell? Vad gör dig vacker? Fundera kring det och kom ihåg de positiva sakerna de dagarna då allt känns "blä". Det finns något hos dig som är unikt, även om det kommer dumma tankar som försöker intala dig motsatsen. Målet med den här utmaningen är att du ska se dig själv ur ett bra perspektiv, var snäll mot dig själv!
KOMMENTARER
Postat av: natta

gud så bra skrivet!!

Kommenterat den 2009-06-30, klockan 23:09:57. Hemsida: http://almond.blogg.se/
Postat av: Amelie Baung

Alltså. Du skriver så oerhört bra!!!

Kommenterat den 2009-07-01, klockan 14:09:09. Hemsida: http://ameliekarinmaria.blogg.se/
Postat av: Sara

I will

Kommenterat den 2009-07-02, klockan 13:00:38. Hemsida: http://smuppra.blogg.se/

KOMMENTERA GÄRNA
Men tänk på:
- Jag svarar så fort jag kan.
- Reklam raderas.
- Min e-post: [email protected]
- Kampanjen är en rolig grej, jag är inte utbildad inom personlig utveckling/självkänsla utan skriver utifrån egna erfarenheter.
- Missa inga inlägg genom att lägga till bloggen på bloglovin/bloggkoll!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


UTMANING.
Det är ganska enkelt, varje dag uppdateras bloggen och varje dag kommer något du kan göra.
Vill du vara med?



BLOGG.
Självkänsla, Depp&Pepp och tänkvärda inlägg är några av alla kategorier du finner på min vanliga blogg:
Viktoriae.blogg.se